ΚΥΠΡΟΣ - ΞΕΚΙΝΑ ΠΤΩΧΟΤΕΡΗ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΦΕΤΟΣ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την el.pi.   
Δευτέρα, 05 Σεπτέμβριος 2011 12:57

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ

Λιγότεροι εκπαιδευτικοί και μαθητές στις σχολικές μονάδες
Την ελπίδα ότι το Yπουργείο Παιδείας θα ζητήσει ο κρατικός προϋπολογισμός για το 2012 να καλύψει όλους τους εκπαιδευτικούς που τελείωσαν με επιτυχία το Πρόγραμμα της Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης τον Απρίλιο του 2011, εξέφρασε ο ΣΕΠΚΑ.

 

Μείζον θέμα, ανάμεσα σε πολλά άλλα της εκπαίδευσης, είναι οι δεκάδες εκπαιδευτικοί μέσης εκπαίδευσης που έμειναν εκτός των δημόσιων σχολείων, παρά το γεγονός ότι παρακολούθησαν με επιτυχία το πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης προηγουμένως.

Συγκεκριμένα κατά τη σχολική χρονιά 2010-2011, σύμφωνα πάντοτε με τα στοιχεία του Συνδέσμου Εκπαιδευτικών Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης (ΣΕΠΚΑ), που επικαλείται δεδομένα της Επιτροπής Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (ΕΕΥ), διορίστηκαν με σύμβαση 678 εκπαιδευτικοί, με έκτακτο διορισμό 176 και άλλοι 41 εκπαιδευτικοί συγγενείς Ελλήνων αξιωματικών ή με αναπηρίες. Συνολικά, δηλαδή, διορίστηκαν 915 εκπαιδευτικοί.

Για τη φετινή χρονιά 2011-2012 θα διοριστούν 459 με σύμβαση, 65 με έκτακτο διορισμό και 51 εκπαιδευτικοί συγγενείς Ελλήνων αξιωματικών ή με αναπηρίες, στο σύνολό τους 575. «Το Υπουργείο Παιδείας ζήτησε γι' αυτήν τη χρονιά 650 θέσεις συνολικά. Μέχρι τις 915, παραμένουν εκτεθειμένοι 265 εκπαιδευτικοί», ανέφερε σε δηλώσεις του στη «Σ» ο πρόεδρος του ΣΕΠΚΑ Ελισσαίος Χριστοδούλου.

Και όλα αυτά λίγες μέρες πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς 2011-2012. Ήδη επέστρεψαν στις σχολικές μονάδες από την περασμένη Πέμπτη οι καθηγητές της Μέσης, ενώ σήμερα 5 Σεπτεμβρίου επιστρέφουν και οι δάσκαλοι. Σημειώνεται ότι για τους μαθητές γυμνασίων και λυκείων η νέα χρονιά ξεκινά στις 12 Σεπτεμβρίου και για τους μαθητές δημοτικών, τέσσερις ημέρες νωρίτερα, στις 8 του μήνα. Υπενθυμίζεται ότι φέτος στη μέση εκπαίδευση θα λειτουργήσει ένα νέο λύκειο (Κολόσσι), ενώ θα λειτουργήσει σε νέα κτίρια το Διανέλλειο Γυμνάσιο Λάρνακας.

Αδικαιολόγητη η μείωση
Πάντως, πρόσφατα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας ανέφεραν ότι υπάρχει μείωση στον αριθμό των μαθητών κατά 1200, ενώ την ίδια ώρα, 250 μαθητές Ιδιωτικών σχολείων επέστρεψαν πίσω στο δημόσιο σχολείο. Έτσι η πραγματική μείωση είναι 1000 μαθητές. Σε κάθε τμήμα υπάρχουν 25 μαθητές, οπότε υπάρχει μία μείωση 40 τμημάτων.

Αν σκεφτούμε ότι για κάθε τμήμα χρειάζονται δύο καθηγητές, τότε φέτος θα έπρεπε να υπάρχει μείωση στον αριθμό των καθηγητών από πέρσι (915 καθηγητές) γύρω στους 80 -100 καθηγητές. «Άρα εάν η μείωση των καθηγητών κυμαινόταν γύρω στους 90 θα ήταν δικαιολογημένη», υποστήριξε ο πρόεδρος του ΣΕΠΚΑ.
Σημειώνεται ότι για τη σχολική χρονιά 2011-2012 κλήθηκαν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα προϋπηρεσιακής κατάρτισης περίπου 100 εκπαιδευτικοί, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για τις ανάγκες στη μέση εκπαίδευση, που είχε στα χέρια του το υπουργείο την περασμένη άνοιξη.

Χωρίς προβλήματα η δημοτική
Οι δάσκαλοι δεν έχουν εκκρεμότητες όσον αφορά στο προσωπικό με σύμβαση. Σύμφωνα με το διευθυντή της δημοτικής εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, Ελπιδοφόρο Νεοκλέους, «η στελέχωση και οι τοποθετήσεις εκπαιδευτικών έχουν ολοκληρωθεί στη δημοτική εκπαίδευση. Βέβαια θα ακολουθήσουν και κάποιες συμπληρωματικές μετά την εξέταση κάποιων ενστάσεων, που θα ολοκληρωθούν εντός ημερών». Ο κ. Νεοκλέους υπογράμμισε ότι «φέτος καλύψαμε όλους όσοι είχαν εργαστεί την περσινή χρονιά με σύμβαση, που ήταν και το ζητούμενο», προσθέτοντας ακόμη πως «ενδεχομένως να χρειαστεί να διοριστούν ακόμη καμιά δεκαριά δάσκαλοι και κάποιος επιπρόσθετος αριθμός εκπαιδευτικών για σκοπούς αντικατάστασης άλλων, στη διάρκεια της σχολικής χρονιάς».

Φέτος στα δημοτικά σχολεία φοιτούν 49.375 παιδιά (49.700 κατά το 2010-2011) σε συνολικά 343 δημοτικά σχολεία, συμπεριλαμβανομένων του νέου δημοτικού σχολείου Ύψωνα και επτά νηπιαγωγείων και μεταστεγάσεις δύο δημοτικών και οκτώ νέων νηπιαγωγείων). Το διδακτικό προσωπικό ανέρχεται σε περίπου 4.262 δασκάλους.

Οι κανονισμοί για την προϋπηρεσία
Με βάση τον Κανονισμό (4) Αρ.2. Περί Δημόσιας Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας (Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης των Υποψηφίων Εκπαιδευτικών Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) του 2007, «ο Υπουργός Παιδείας προβαίνει σε εκτίμηση και αποφασίζει για τις Ειδικότητες και τον αριθμό των υποψηφίων που θα κληθούν να παρακολουθήσουν το Πρόγραμμα της Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης». Πιο συγκεκριμένα το Υπουργείο Παιδείας προβαίνει κάθε χρόνο κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Μαρτίου σε εκτίμηση των αναγκών σε νέο προσωπικό κατά ειδικότητα και για τη μεθεπόμενη σχολική χρονιά ο αρμόδιος υπουργός αποφασίζει, στα τέλη Μαρτίου, για τον αριθμό των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να παρακολουθήσουν το πρόγραμμα την επόμενη σχολική χρονιά, ώστε τη μεθεπόμενη να διοριστούν.

Η απόφαση του υπουργού διαβιβάζεται στη ΕΕΥ με την εισήγηση να προσκληθούν οι αντίστοιχοι αριθμοί των υποψηφίων για παρακολούθηση του Προγράμματος.
Όπως ανέφερε ο κ. Χριστοδούλου, «μόνο σε τρεις περιπτώσεις δικαιούται ένα εκπαιδευτικός να αρνηθεί τη συμμετοχή του στο Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης. Πρόκειται για περιπτώσεις με σοβαρά προβλήματα υγείας, μετά ιατρικού δικαιολογητικού και σε περιπτώσεις όπου ένα εκπαιδευτικός επιθυμεί να προχωρήσει στην εξασφάλιση μεταπτυχιακού ή διδακτορικού τίτλου».

Ο πρόεδρος του ΣΕΠΚΑ τόνισε ότι «με βάση την πρακτική που ίσχυε μέχρι σήμερα, όλοι οι εκπαιδευτικοί που καλούνταν από την ΕΕΥ στο Πρόγραμμα Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης και νοουμένου ότι ολοκλήρωναν το Πρόγραμμα με επιτυχία διορίζονταν στα δημόσια σχολεία μέσης εκπαίδευσης την επόμενη σχολική χρονιά». Σύμφωνα δε με τους Κανονισμούς του Προγράμματος Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης, «εκπαιδευτικός ο οποίος δεν παρακολουθήσει το Πρόγραμμα όταν τον καλέσουν, τότε αυτόματα χάνει τη σειρά του στον Πίνακα Διοριστέων», επισήμανε ακόμη. Ο πρόεδρος του ΣΕΠΚΑ μάς ενημέρωσε επίσης ότι «όλοι οι συμμετέχοντες στο Πρόγραμμα, το οποίο διαρκεί 8 μήνες, θα πρέπει υποχρεωτικά να συμπληρώσουν με επιτυχία τα θεωρητικά μαθήματα από το Σεπτέμβριο - Δεκέμβριο και τη Σχολική Εμπειρία, σύμφωνα με την οποία ο κάθε εκπαιδευτικός θα πρέπει να βρίσκεται στα σχολεία τρεις φορές την εβδομάδα από τις 07.30 - 13.30 για περίοδο τεσσάρων μηνών( από Ιανουάριο - Απρίλιο)».

Χάνουν τη δουλειά τους
Ο κ. Χριστοδούλου εξήγησε ότι οι κανονισμοί του Προγράμματος δεν προσφέρουν οποιεσδήποτε επιλογές στον εκπαιδευτικό με αποτέλεσμα, οι εκπαιδευτικοί που καλούνται από την ΕΕΥ, να υποχρεώνονται να σταματήσουν από τις εργασίες τους σε Ιδιωτικές Σχολές Μέσης Εκπαίδευσης και από άλλες εργασίες στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα στην Κύπρο. Επίσης αρκετοί έχουν επαναπατριστεί μαζί με τις οικογένειές τους από το εξωτερικό.

«Ελπίζουμε ο νέος Υπουργός Παιδείας να ζητήσει από το Υπουργείο Οικονομικών στο νέο προϋπολογισμό 2012, ο οποίος θα κατατεθεί προς ψήφιση το Δεκέμβριο του 2011, θέσεις και για τους 921 εκπαιδευτικούς που τελείωσαν με επιτυχία το Πρόγραμμα της Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης τον Απρίλιο του 2011», σημείωσε, υπογραμμίζοντας ότι «δεν χωρεί να γίνονται περικοπές στην εκπαίδευση ενός τόπου». Στοιχεία της ΕΕΥ αναφέρουν ότι μέχρι τις 30 Μαΐου του 2011 έχουν παρακολουθήσει με επιτυχία το Πρόγραμμα της Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης 1.120 εκπαιδευτικοί, από τους οποίους, μέχρι τις 30 Αυγούστου, η ΕΕΥ έχει προτείνει να γίνουν από την 1η Σεπτεμβρίου μόνιμοι επί δοκιμασία 199 εκπαιδευτικοί.

Ο ΣΕΠΚΑ, σύμφωνα με τον πρόεδρό του, «θεωρεί ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει την ηθική δέσμευση να διορίσει όλους τους εκπαιδευτικούς που τελείωσαν με επιτυχία το Πρόγραμμα της Προϋπηρεσιακής Κατάρτισης».

Με πέντε καινοτομίες τα δημοτικά φέτος
Ο διευθυντής δημοτικής εκπαίδευσης αναφέρθηκε ακόμη, πέραν της στελέχωσης, και στις καινοτομίες που θα έχει από τη φετινή χρονιά το διδακτικό προσωπικό και οι μαθητές των δημοτικών. Ο κ. Νεοκλέους εξήγησε ότι «με την αλλαγή του ωρολόγιου προγράμματος στη δημοτική εκπαίδευση, το μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας εισάγεται από τη φετινή χρονιά από την 1η τάξη, ενώ μέχρι σήμερα η εισαγωγή του μαθήματος ίσχυε από την 4η». «Άλλη βασική καινοτομία στη δημοτική εκπαίδευση», πρόσθεσε, «είναι αυτή της αλλαγής του ονόματος του μαθήματος των Νέων Ελληνικών. Πλέον θα ονομάζεται σε Γλώσσα και Πολιτισμός. Στο εν λόγω μάθημα θα περιλαμβάνονται τα Ελληνικά, η Λογοτεχνία και το Θέατρο», σημείωσε.

Επιπλέον, επισήμανε, «θα υπάρχει ορισμένος χρόνος στη διάρκεια των μαθημάτων, ο οποίος θα χρησιμοποιείται για σκοπούς εμπέδωσης της διδακτέας ύλης. Με αυτό τον τρόπο οι δάσκαλοι θα επιλύουν απορίες των μαθητών, θα εμβαθύνουν στα θέματα και θα ξεπερνιούνται οι όποιες αδυναμίες των παιδιών. Ανάλογα με το πού υπάρχουν τα κενά, οι εκπαιδευτικοί της δημοτικής εκπαίδευσης θα ορίζουν συγκεκριμένη ώρα για εμπέδωση του μαθάματος».

Ακόμη, σύμφωνα πάντα με το διευθυντή δημοτικής εκπαίδευσης, εισάγεται ένα νέο κομμάτι στη διδασκαλία που θα ονομάζεται Αγωγή Υγείας και θα περιλαμβάνει θέματα όπως υγεία, περιβάλλον, αειφόρος ανάπτυξη, οικιακή οικονομία και άλλα κοινωνικά θέματα. Τέλος δημιουργείται ο θεσμός του υπεύθυνου δασκάλου, ο οποίος θα απαλλάσσεται από τα διδακτικά καθήκοντά του κατά μία περίοδο, με σκοπό να συντονίζει το πρόγραμμα του σχολείου.