ΚΥΠΡΟΣ - ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΝ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Πέμπτη, 10 Μάρτιος 2011 21:04

www.sigmalive.com

Ελευθερία έκφρασης διεκδικούν οι μαθητές. Διαμαρτύρονται γιατί δεν έχουν λόγο στη διαμόρφωση των εσωτερικών κανονισμών των σχολείων

Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας υποστήριξε τις μαθητικές διεκδικήσεις, καλώντας τους μαθητές να μην εκχωρήσουν τα δικαιώματά τους, «ούτε σε Διευθυντές ούτε στον Υπουργό Παιδείας ούτε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας».

ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ τους επί του δικαιώματος της ελευθερίας έκφρασης των μαθητών και του μαθητικού συνδικαλισμού στα σχολεία, εξέφρασαν χθες οι διάφοροι φορείς που συμμετείχαν στο 16ο Παγκύπριο Συνέδριο της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών (ΠΣΕΜ), στη Λευκωσία.

Παρών στο συνέδριο ήταν και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, ο οποίος, στο χαιρετισμό του, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «πρώτιστος στόχος της Κυβέρνησης είναι η αναβάθμιση του εκπαιδευτικού μας συστήματος σε όλες του τις βαθμίδες», προσθέτοντας ότι «είμαστε η χώρα με τις υψηλότερες δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση από τις χώρες-μέλη της ΕΕ, αφού έχουμε πλησιάσει στο στόχο του 8% του ΑΕΠ».

Ταυτόχρονα, συνέχισε, «είμαστε η χώρα με τους πιο καταρτισμένους επιστημονικά εκπαιδευτικούς. Με τους μαθητές και τις μαθήτριες που δουλεύουν περισσότερο από όλους τους συνομήλικούς τους στην Ευρώπη. Με τους γονείς που κάνουν τις περισσότερες θυσίες για τη μόρφωση των παιδιών τους».

«Δεν μπορούμε να δεχτούμε ότι όλα αυτά τα θετικά δεδομένα δεν οδηγούν σε ένα αντίστοιχα θετικό αποτέλεσμα σε ό,τι αφορά τις γνώσεις, τις δεξιότητες και την ευρύτερη μόρφωση των παιδιών μας», είπε.

Είναι αυτός ο λόγος, πρόσθεσε, «μαζί με την ανάγκη να προσφέρουμε πολύπλευρη, ανθρωποκεντρική παιδεία στους νέους και τις νέες μας, που μας έχει ωθήσει να θέσουμε ως μιαν από τις κορυφαίες προτεραιότητες της διακυβέρνησής μας την υλοποίηση της συνολικής, προοδευτικής μεταρρύθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

Σημείωσε ότι «θεωρούμε αυτόν το στόχο εθνική υπόθεση, κάτω από τον οποίο μπορούν και πρέπει να συνενώνονται όλες οι πολιτικές δυνάμεις του τόπου, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και ασφαλώς οι μαθητές και οι μαθήτριές μας».

Για πρώτη φορά στον τόπο μας, είπε, «με έναν επιστημονικό τρόπο, με τη συμμετοχή πέραν των 300 ακαδημαϊκών και άλλων ειδικών, αναμορφώνουμε την πεμπτουσία της παρεχόμενης παιδείας ούτως ώστε αυτή να δημιουργεί τις προοπτικές για να διαδραματίσουν τα παιδιά μας έναν πρωταγωνιστικό ρόλο στην Κύπρο, στην Ευρώπη και στον κόσμο τού αύριο».

Ακολούθως, απευθυνόμενος προς τους μαθητές, ο Πρόεδρος Χριστόφιας είπε: «Ζείτε σε μια ημικατεχόμενη πατρίδα. Ο πρώτιστός μας στόχος είναι η απελευθέρωση και επανένωση της πατρίδας και του λαού μας. Εργαζόμαστε, από τη μέρα που ο λαός μάς εμπιστεύτηκε τη διακυβέρνηση του τόπου, με θέρμη και στοχοπροσήλωση προς αυτή την κατεύθυνση».

Ο Υπ. Παιδείας

Η Κυβέρνηση συμμερίζεται τα οράματα της μαθητικής νεολαίας, επισήμανε ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Ανδρέας Δημητρίου, καλώντας παράλληλα τους νέους να αγωνίζονται για τα δίκαιά τους.

Σε δηλώσεις στο περιθώριο του 16ου Παγκύπριου Μαθητικού Συνεδρίου της Παγκύπριας Συντονιστικής Επιτροπής Μαθητών (ΠΣΕΜ), στη Λευκωσία, ο κ. Δημητρίου χαιρέτισε το Συνέδριο και σημείωσε ότι «η Κυβέρνηση και εγώ προσωπικά συμμεριζόμαστε τα οράματα της μαθητικής νεολαίας μας και γι' αυτά τα οράματα προχωρούμε σταθερά στο δρόμο της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, για ένα σχολείο που ετοιμάζει τους πολίτες μας για το μέλλον».

«Τους καλούμε να αγωνίζονται για τα δίκαιά τους, να αγωνίζονται για τις απόψεις τους και εμείς θα είμαστε δίπλα τους πάντα για να ανοίγουμε δρόμους μαζί τους», πρόσθεσε.
Κληθείς να σχολιάσει αναφορά του Προέδρου της Δημοκρατίας Δημήτρη Χριστόφια κατά την ομιλία του στο Συνέδριο, σύμφωνα με την οποία οι μαθητές έχουν λόγο για τα ζητήματα που τους αφορούν, ο κ. Δημητρίου είπε ότι «συμμερίζομαι πλήρως τις θέσεις του Προέδρου. Είναι θέση της Κυβέρνησης αυτής ότι η νεολαία είναι μπροστά ως προς την κοινωνία και τους καλούμε να διαπραγματεύονται τα πάντα και να συζητούν για όλα μαζί μας».

Έχουν λόγο

Το μέλος της Γραμματείας της ΟΕΛΜΕΚ Σωτήρης Χαραλάμπους είπε ότι «οι μαθητές είναι από τους βασικότερους παράγοντες της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Έχουν και λόγο και ρόλο να διαδραματίσουν και απαίτησαν από το Κοινοβούλιο το αυτονόητο· κατοχύρωση του μαθητικού συνδικαλισμού».

Θα πρέπει, επιτέλους, αυτό το ζήτημα που είναι απαίτηση των μαθητών εδώ και δεκαετίες, να βρει το δρόμο της λύσης του. Οι μαθητές έχουν βασικό ρόλο στη διαδικασία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, εκθέτουν τις απόψεις τους στα μαθητικά συμβούλια και πολλές απ’ αυτές υλοποιούνται από την Κυβέρνηση.

Όπως είπε, «μέσα από το μαθητικό συνδικαλισμό οι μαθητές βγαίνουν πιο ώριμοι στην κοινωνία», προσθέτοντας ότι «είναι κρίμα η ίδια η Βουλή να τους αρνείται τον ελεύθερο μαθητικό συνδικαλισμό, κάτι που θεωρείται στις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης ως αυτονόητο».

Φορείς της δημοκρατίας

Η Εκπρόσωπος του Συνδέσμου Διευθυντών σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Χριστίνα Βαλανίδου, χαιρέτισε το Συνέδριο της ΠΣΕΜ και ανέφερε ότι «εμείς ως διευθυντές χαιρετίζουμε κάθε δημοκρατική δραστηριότητα των μαθητών μας».

Όπως είπε, «μέσα στα σχολεία θεωρούμε ότι οι μαθητές είναι οι φορείς της δημοκρατίας και ο στόχος για δημοκρατικό και ανθρώπινο σχολείο δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς την ουσιαστική συμμετοχή των μαθητών».

Σημείωσε ότι «η διαπαιδαγώγηση στη δημοκρατία δεν γίνεται μόνο με το μάθημα αλλά με την καθημερινή ζωή του σχολείου και είναι εκεί που ενθαρρύνουμε τα παιδιά να συμμετέχουν μέσα από τις διάφορες διαδικασίες, όπως είναι οι μαθητικές εκλογές, για να νιώσουν τι θα πει δημοκρατική συμμετοχή και δημοκρατική κοινωνία, τι θα πει σεβασμός στους κανονισμούς και σεβασμός της άποψης του άλλου».

Τέτοια συνέδρια, κατέληξε, «είναι πολύ σημαντικά και εμείς ως διευθυντές ενθαρρύνουμε και στηρίζουμε τα παιδιά να συμμετέχουν στη λήψη των αποφάσεων που τα αφορούν και τις αποφάσεις τους τις προωθούμε για να γίνουν πολιτική του σχολείου».

Κύτταρο της κοινωνίας

Σε χαιρετισμό του στο Συνέδριο, ο Πρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου (ΟΝΕΚ) Ανδρέας Βύρας ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι «είναι γεγονός αδιαμφισβήτητο ότι ο ελεύθερος μαθητής αποτελεί το πιο δραστήριο κύτταρο της σύγχρονης κοινωνίας, αποτελεί έναν ζωντανό οργανισμό που αγωνίζεται και διεκδικεί, τόσο σε μαθησιακά όσα και σε πληθώρα, κοινωνικά ζητήματα όπως εξαρτήσεις, ρατσισμός, βία, ελεύθερος συνδικαλισμός, απασχόληση, πολιτισμός και άλλα».

Είπε ότι ο Οργανισμός Νεολαίας, ως ο αρμόδιος ημικρατικός φορέας σε θέματα νεολαίας, «εργάζεται ασταμάτητα και με σύνεση για την αναβάθμιση του κοινωνικού του ρόλου μέσα από το σχεδιασμό και την υλοποίηση δράσεων και προγραμμάτων για τους νέους.

Στόχος μας», κατέληξε, «είναι η περαιτέρω ενίσχυση του ρόλου των μαθητών και η ενδυνάμωση της φωνής τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων για τα θέματα που τους αφορούν».

«Στο ίδιο τραπέζι»

Ο Υπεύθυνος του Γραφείου Παιδείας του ΑΚΕΛ Γιώργος Λουκαΐδης συνεχάρη την ΠΣΕΜ για τη διοργάνωση του 16ου Συνεδρίου της, «που είναι ακόμα ένας σταθμός στην πορεία του μαθητικού κινήματος και αποδεικνύει για ακόμη μια φορά την ωριμότητα του μαθητικού κινήματος στην Κύπρο», όπως είπε.

«Ως ΑΚΕΛ», πρόσθεσε, «βρισκόμασταν ανέκαθεν στο ίδιο μετερίζι πάλης με το μαθητικό κίνημα στη διεκδίκηση όλων των δίκαιων αιτημάτων τους και, ειδικότερα σήμερα, πορευόμαστε μαζί στην προσπάθεια υλοποίησης του οράματος για προοδευτική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση».

Καταλήγοντας, είπε ότι «εμείς θα είμαστε δίπλα από τους μαθητές και σε αυτό το κεφαλαιώδες ζήτημα που αφορά στο αναφαίρετο δικαίωμά τους να εκφράζονται ελεύθερα και να συνδικαλίζονται ελεύθερα».

«Προμετωπίδα»

Η Γραμματέας Παιδείας της ΕΔΕΚ Μαρία Βασιλειάδου ανέφερε ότι «οι νέοι αποτελούν το μέλλον κάθε κοινωνίας και επενδύουμε στους νέους μας».

Η ΕΔΕΚ, είπε, «έχει ως προμετωπίδα της τη νεολαία και τα παιδιά», προσθέτοντας ότι «οι νέοι πρέπει να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους, αλλά πρέπει να ξέρουν και τις υποχρεώσεις τους, γιατί βρίσκονται υπό διαμόρφωση και αυτός είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού μας συστήματος».

«Γι’ αυτό είμαστε κάθετα αντίθετοι με οποιανδήποτε κομματικοποίηση, δηλαδή την είσοδο διά της νόμιμης οδού των κομμάτων μέσα στα σχολεία. Τα παιδιά έχουν τόσα μπροστά τους, έχουν να διαμορφώσουν το χαρακτήρα και την προσωπικότητά τους και σίγουρα δεν είναι σε θέση να αποφασίζουν αυτήν τη στιγμή ποιο κόμμα θα πρέπει να ακολουθήσουν και ποιο είναι το κόμμα που τους εκφράζει», κατέληξε.

«Οι επαναστάσεις θα αρχίσουν και εδώ…»

Σε δηλώσεις στο περιθώριο του Συνεδρίου, ο Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης, είπε ότι «οι μικρές και οι μεγάλες επαναστάσεις στην κοινωνία μας αρχίζουν από τη νέα γενιά» και εξέφρασε την πεποίηηση ότι οι επαναστάσεις «θα αρχίσουν και εδώ στην Κύπρο από τους μαθητές μας».

«Ναι στην πολιτικοποίηση των νέων. Το λέμε και το φωνάζουμε και το πιστεύουμε. Όχι στην κομματικοποίηση», είπε, και πρόσθεσε ότι «δεν είναι δυνατόν, πέρα από τα πολλά προβλήματα τα οποία έχει το δημόσιο σχολείο, να του φορτώσουμε και τα κόμματα, να του φορτώσουμε τις κομματικές αντιπαραθέσεις, να του φορτώσουμε τις κομματικές αφίσες και τα κομματικά τραπεζάκια».

Ανέφερε ότι οι μαθητές «πρέπει πρώτα και πάνω απ’ όλα να ανακαλύψουν και να ενισχύσουν την πολιτική σκέψη και μετά να γίνουν στρατιώτες κομμάτων και κομματικών οργανώσεων. Εμείς θέλουμε τους νέους μας ελεύθερα σκεπτόμενους πολίτες», κατέληξε ο κ. Τορναρίτης.

ΠΣΕΜ: Μας επιβάλλουν κανονισμούς - Αντισταθείτε, σχολιάζει ο Πρόεδρος

Σε ομιλία του, ο Πρόεδρος της ΠΣΕΜ κ. Χριστόδουλος Βαρνακίδης είπε, μεταξύ άλλων, ότι «το μαθητικό κίνημα της Κύπρου πέτυχε, 17 χρόνια πριν, μετά από μακροχρόνιους αγώνες, τη νομιμοποίηση της έκφρασης και εκπροσώπησής του σε όλα τα επίπεδα».

«Μέσα σε αυτά τα χρόνια, που οι νόμιμες πλέον Συντονιστικές Επιτροπές δραστηριοποιούνται, ο μαθητόκοσμος της Κύπρου απέκτησε, επιτέλους, λόγο στα ζητήματα που τον αφορούν, ανέπτυξε δράση αυτόνομη και αγωνίζεται οργανωμένα για τα δικαιώματά του», πρόσθεσε.

Το μαθητικό κίνημα, συνέχισε, «έδωσε πολλές φορές απαντήσεις σε όσους το αμφισβητούσαν, σε όσους ήθελαν το πιο δυναμικό, το πιο αποφασιστικό, αλλά, πάνω απ' όλα, το πιο αγνό κομμάτι της νεολαίας του τόπου να μην έχει λόγο, να μην έχει το δικαίωμα να ελπίζει σε καλύτερες μέρες».

Ανέφερε ότι «οι μαθητές της Κύπρου απέδειξαν ότι έχουν την πολιτική ωριμότητα, αλλά και την αποφασιστικότητα, να κάνουν τα λόγια πράξη. Γιατί ακριβώς μέσα από τη δική τους δράση και υπευθυνότητα, μέσα από τα συνδικαλιστικά τους σώματα, κέρδισαν το σεβασμό από όλους τους κοινωνικούς φορείς και την κυπριακή κοινωνία γενικότερα».

Η ΠΣΕΜ, είπε, «για ακόμη μια χρονιά βρέθηκε στην πρώτη γραμμή του αγώνα του λαού μας. Για μας το κυπριακό πρόβλημα είναι πρόβλημα εισβολής και κατοχής, παραβίασης των ανθρωπίνων δικαιωμάτων του κυπριακού λαού. Συνεχίζουμε τον αγώνα μας για απαλλαγή της πατρίδας μας από την εισβολή και την κατοχή».

Ο κ. Βαρνακίδης αναφέρθηκε στην ομιλία του στα διάφορα θέματα που απασχόλησαν τη ΠΣΕΜ τον τελευταίο χρόνο, όπως είναι τα θέματα στολής και των εσωτερικών κανονισμών λειτουργίας των σχολείων, ένα θέμα, είπε, «που δυστυχώς τυγχάνει εκμετάλλευσης». Μίλησε, συγκεκριμένα, για εσωτερικούς κανονισμούς που επιβάλλονται από τις Διευθύνσεις των σχολείων.

Αναφέρθηκε, επίσης, στο θέμα των παιδαγωγικών μέτρων και της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης που στόχο έχει, πρόσθεσε, «ένα σχολείο πιο ανθρώπινο και μια πατρίδα με καλύτερο μέλλον».

* Σχολιάζοντας αναφορά του Πρόεδρου της ΠΣΕΜ για εσωτερικούς κανονισμούς που επιβάλλονται από Διευθύνσεις σχολείων, ο Πρόεδρος Χριστόφιας, απευθυνόμενος προς τους μαθητές, είπε: «Να δίνετε τη μάχη σας μέχρι τέλους. Έχετε κάθε δικαίωμα να έχετε λόγο για τα ζητήματα που σας αφορούν. Δώσαμε μεγάλες μάχες για να κερδηθεί αυτός ο λόγος και αυτό το δικαίωμα και μην τα παραχωρήσετε σε κανέναν. Ούτε σε Διευθυντές ούτε στον Υπουργό Παιδείας ούτε στον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Συνεχίστε τη μάχη για πραγματικά ελεύθερο μαθητικό συνδικαλισμό».

* Το ρόλο των μαθητών στη διαμόρφωση των εσωτερικών κανονισμών των σχολείων αναγνώρισε και η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού, Λήδα Κουρσουμπά. Οι μαθητές, ανέφερε, έχουν δικαίωμα να έχουν άποψη για τη διαμόρφωση των εσωτερικών κανονισμών του σχολείου τους, προσθέτοντας ότι αυτό το δικαίωμα παραβιάζεται. Ανέφερε ότι θα δημιουργήσουμε πραγματικά δημοκρατικούς πολίτες, εάν μάθουμε στους μαθητές «να ξέρουν τα δικαιώματά τους, να ξέρουν ότι μπορούν και οφείλουν να έχουν θέση και άποψη για τα θέματα που τους αφορούν και να συμμετέχουν σε δημοκρατικές διαδικασίες για τη διαμόρφωση των κανονισμών που ρυθμίζουν τα σχολεία, σύμφωνα και με το νόμο».