ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΟΛΜΕ ΓΙΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΟ ΥΠΟ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Παρασκευή, 15 Απρίλιος 2011 17:10

Θέσεις της ΟΛΜΕ για τα ζητήματα που αφορούν το υπό συζήτηση Νομοσχέδιο στη Βουλή

 

edugate.gr : 15/04/2011

    Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338
www.olme.gr
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.                                                                                     

Αθήνα, 15/4/11
Α.Π.:2194

ΠΡΟΣ:
- την Υπουργό Παιδείας
κ. Α. Διαμαντοπούλου
- Κοινοβουλευτικές
Ομάδες των Κομμάτων
              

Σας διαβιβάζουμε τις θέσεις της ΟΛΜΕ για τα ζητήματα που αφορούν το υπό συζήτηση Νομοσχέδιο στη Βουλή για την Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων, Προτύπων Πειραματικών Σχολείων και λοιπές διατάξεις, με τις εξής επισημάνσεις:

- Οι θέσεις της Ομοσπονδίας για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής έχουν κατατεθεί προφορικά και γραπτά από τους εκπροσώπους μας στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης (ΣΠΔΕ), ενώ οι θέσεις μας για το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων, έχουν κατατεθεί προφορικά. Συνεπώς είναι αναληθής ο ισχυρισμός της κ. Υπουργού ότι η Ομοσπονδία μας δεν έχει καταθέσει τις θέσεις της. Εάν η συμμετοχή μας στο ΕΣΥΠ είναι μια ανούσια διαδικασία, καλούμε την κ. Υπουργό να μας το δηλώσει.

- Καλέσατε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων την ΕΛΜΕ Προτύπων, για να καταθέσει τις θέσεις της για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία. Η ΕΛΜΕ Προτύπων είναι πρωτοβάθμια συνδικαλιστικό όργανο που εκφράζει μόνο δύο Πειραματικά Σχολεία της χώρας (Βαρβάκειο και Πειραματικό Πανεπιστημίου Αθηνών). Λυπούμαστε αλλά με αυτή τη διαδικασία δεν κατατέθηκε η άποψη του Κλάδου, αφού αυτή θεσμοθετημένα εκφράζεται από την ΟΛΜΕ, αλλά  η γνώμη μιας μικρής μειοψηφίας. Και φυσικά δεν εκφράστηκαν οι συνάδελφοι των υπολοίπων Πειραματικών Σχολείων της χώρας, που δεν ανήκουν στην ΕΛΜΕ Προτύπων και έχουν διαφορετική άποψη με αυτήν.

- Επισημαίνουμε ότι το σχέδιο νόμου με την τελική του μορφή δεν μας δόθηκε ποτέ. Δημοσιεύτηκε μόνο με την κατάθεσή του στη Βουλή την Παρασκευή, 8/4/2011.

- Όσον αφορά τις διατάξεις που αφορούν το Ειδικό Υπ. Συμβούλιο για την Ελληνόγλωσση Εκπ/ση στην Ο.Δ. Γερμανίας, σας καταθέτουμε υπόμνημα των Αιρετών ΕΠΥΣΔΕ και ΕΠΥΣΠΕ με την υποσημείωση ότι συμφωνούμε.

    

 

 Ο.Λ.Μ.Ε.
Ερμού & Κορνάρου 2
ΤΗΛ: 210 32 30 073 – 32 21 255
FAX: 210 32 27 382 – 33 11 338
www.olme.gr
e-mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από κακόβουλη χρήση. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε την Javascript για να τη δείτε.                                                                                               

Αθήνα, 15/4/11

ΘΕΜΑ: Σχέδιο Νόμου για την Ίδρυση Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων, Προτύπων Πειραματικών Σχολείων και λοιπές διατάξεις

Με αφορμή τη συζήτηση που γίνεται στη Βουλή το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ καταθέτει τις απόψεις του για τη συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία.
Υπενθυμίζουμε ότι οι θέσεις της Ομοσπονδίας έχουν ήδη κατατεθεί κατά τον πιο επίσημο τρόπο στο Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης (ΣΠΔΕ) σε συνεδριάσεις με θέμα τα σχετικά αντικείμενα. Ως εκ τούτου η θέση της Ομοσπονδίας είναι γνωστή στο Υπουργείο Παιδείας εδώ και καιρό.

Αναφορικά με το υπό συζήτηση ν/σχ επισημαίνουμε τα εξής:

Α. Για το ΙΕΠ και το ΙΤΥΕ

- Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων θα είναι ΝΠΙΔ. Εκφράσαμε στο ΣΠΔΕ την αντίθεσή μας σε αυτή την προοπτική. Παράλληλα μπορούν να χρηματοδοτούνται από ιδιώτες και να εκτελούν έργα για λογαριασμό τους. Θεωρούμε ότι έτσι δεν διασφαλίζεται ο δημόσιος χαρακτήρας τους.

- Τα δύο Ινστιτούτα φαίνεται ότι θα έχουν εποπτικό χαρακτήρα. Η υλοποίηση των προγραμμάτων θα εκχωρείται είτε στα ΑΕΙ και ΤΕΙ είτε σε ιδιώτες. Το Ινστιτούτο Εκπ/κής Πολιτικής υποτίθεται ότι θα χαράζει στην εκπαιδευτική πολιτική της χώρας και θα αναθέτει προγράμματα σε τρίτος. Είμαστε αντίθετοι στην ανάθεση προγραμμάτων που έχουν να κάνουν με το εκπαιδευτικό έργο, σε ιδιώτες.

- Οι μάχιμοι καθηγητές Δευτεροβάθμιας Εκπ/σης που διαθέτουν τη σχετική τεχνογνωσία και επιστημονική επάρκεια τίθενται στο περιθώριο και  προβλέπεται η συμμετοχή εκπαιδευτικών της Ιδιωτικής Εκπ/σης.

- Οι Πρόεδροι και τα Δ.Σ. τόσο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής όσο και στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων επιλέγονται από την Υπουργό. Με δεδομένο ότι τα δύο Ινστιτούτα θα διαχειριστούν εκατομμύρια ευρώ τόσο από τους Εθνικούς Πόρους όσο και από τα Ευρ. Προγράμματα, θεωρείται αδιανόητη για το ΙΤΥΕ η μη έκφραση γνώμης από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής, όπως γίνεται για το ΙΕΠ.

- Με το νέο Σχέδιο Νόμου δεν προβλέπεται η συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων (ΟΛΜΕ, ΔΟΕ και ΟΙΕΛΕ) όπως συνέβαινε στο παρελθόν στους καταργούμενους Οργανισμούς (ΟΕΠΕΚ), παρά το γεγονός ότι το αντικείμενο των δύο Ινστιτούτων αφορά κυρίως την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπ/ση. Φαίνεται ότι η πολιτική ηγεσία δεν επιθυμεί να ακούγεται η φωνή των εκπαιδευτικών.

- Με το νέο ν/σχ καταργείται ο Οργανισμός Έκδοσης Διδακτικών Βιβλίων (ΟΕΔΒ) και το έμπειρο προσωπικό του μετατάσσεται στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπ. Παιδείας. Οι αρμοδιότητές του περνούν στο Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ). Στο ζήτημα της ψηφιοποίησης των σχολικών βιβλίων είναι προφανές ότι η αρμοδιότητα πρέπει πράγματι να ανήκει στο ΙΤΥΕ. Όμως η αρμοδιότητα στον τομέα του σχεδιασμού θα έπρεπε να ανήκει στο Ινστιτούτο Εκπ/κής Πολιτικής (ΙΕΠ).

- Όσον αφορά την «Αξιολόγηση» των δύο Ινστιτούτων κάθε χρόνο θα γίνεται «Αυτοαξιολόγηση» και κάθε 2ετία η Υπουργός που όρισε τα Δ.Σ. θα ορίζει 3μελή Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων που θα τα «αξιολογήσει».

- Από τη μελέτη του ν/σχ προκύπτει ότι υπάρχουν σοβαρές αλληλοκαλύψεις μεταξύ των δύο Ινστιτούτων όσον αφορά τις αρμοδιότητες. Αυτό δείχνει ότι με την εφαρμογή του νέου Νόμου θα προκύψουν δυσλειτουργίες.

- Τα δύο Ινστιτούτα θα έχουν αποσπασμένους υπαλλήλους και υπαλλήλους με Συμβάσεις Έργου, γεγονός που το θεωρούμε απαράδεκτο. Ιδιαίτερα η μετάταξη των έμπειρων υπαλλήλων του ΟΕΔΒ στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπ. Παιδείας, αντί της στελέχωσης του αρμόδιου τομέα του ΙΤΥΕ προκαλεί εύλογες απορίες.

- Ειδικά το ΙΤΥΕ πρόκειται να διαχειριστεί μεγάλο μέρος των Ευρ. Προγραμμάτων (ΕΣΠΑ) αφού στο συγκεκριμένο Ινστιτούτο εκτός από την αρμοδιότητα για παραγωγή ψηφιακού υλικού εκχωρείται και η αρμοδιότητα για επιμόρφωση δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση. Το εν λόγω Ινστιτούτο, με τον τρόπο τον οποίο δομείται πολύ φοβούμαστε ότι θα γίνει κέντρο αδιαφάνειας. Ό,τι έχει να κάνει με τη λειτουργία του παραπέμπεται στον Κανονισμό Εσωτερικής Οργάνωσης και Λειτουργίας που θα καταρτίσει το Δ.Σ. ενώ δεν αναφέρεται τίποτε για την οργανωτική δομή του.

Επειδή επανέρχεται με το ν/σχ το ζήτημα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, υπενθυμίζουμε την πάγια θέση της ΟΛΜΕ για την καθιέρωση ετήσιας επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών με απαλλαγή από τα διδακτικά τους καθήκοντα. Δυστυχώς για άλλη μια φορά και παρά τα κονδύλια των ΚΠΣ (ΕΠΕΑΕΚ, ΕΣΠΑ) το αίτημά μας αυτό παραπέμπεται στης καλένδες.
Κατόπιν τούτου το Δ.Σ. της ΟΛΜΕ θεωρεί ότι η συγκεκριμένη νομοθετική Πρωτοβουλία κινείται σε λάθος κατεύθυνση γιατί δεν διασφαλίζεται η διαφάνεια, η αποτελεσματικότητα και το σημαντικότερο, ο δημόσιος χαρακτήρας των δύο Ινστιτούτων, που σύμφωνα με τις επιλογές της κυβέρνησης θα αποτελέσουν τους δύο πυλώνες πάνω στους οποίους θα πατήσει η εκπαιδευτική της πολιτική.

Β.        Για τα Πρότυπα Πειραματικά Σχολεία (ΠΠΣ), η θέση της Ομοσπονδίας είναι η εξής:

- Με το νομοσχέδιο επιχειρείται η αναβίωση του θεσμού των προτύπων, 25 περίπου χρόνια μετά από την κατάργησή του. Είναι βέβαιο ότι στις εισαγωγικές εξετάσεις που προβλέπονται με το νομοσχέδιο θα προσέρχονται παιδιά με περισσότερα εφόδια όχι λόγω ιδιαίτερης ευφυΐας αλλά λόγω μορφωτικού, οικονομικού και κοινωνικού επιπέδου των γονιών τους, αφού είναι επιστημονικά διαπιστωμένο ότι η υψηλή επίδοση δεν είναι ανεξάρτητη από το περιβάλλον στο οποίο μεγαλώνει το παιδί. Έτσι θεωρούμε ότι η προωθούμενη αναβίωση των προτύπων θα οδηγήσει σε αφαίμαξη των κοινών σχολείων από τους άριστους μαθητές, που βοηθούν τον εκπαιδευτικό στο έργο του αλλά και αποτελούν θετικά πρότυπα για τους υπόλοιπους μαθητές. 

Είναι ολοφάνερο ότι η κοινωνία μας δε χρειάζεται ελιτίστικα σχολεία «αρίστων», αλλά ποιοτική αναβάθμιση του δημόσιου σχολείου Κατά την άποψή μας σχολεία πρώτης προτεραιότητας πρέπει να είναι τα σχολεία των υποβαθμισμένων περιοχών, αυτά δηλαδή των οποίων οι μαθητές έχουν μειωμένες ευκαιρίες για εκπαίδευση και  μόρφωση και όχι τα πρότυπα.

- Οι όροι «πειραματικό» και «πρότυπο» που συνυπάρχουν στον τίτλο του προωθούμενου σχολείου στην πραγματικότητα αλληλοαναιρούνται. Ενώ δηλαδή το νομοσχέδιο αναφέρει ως στόχο του σχολείου αυτού την πειραματική εφαρμογή προγραμμάτων, μεθόδων, εκπαιδευτικού υλικού κλπ, που παραπέμπει σε πειραματικά σχολεία, προβλέπει ταυτόχρονα ότι θα φοιτούν σε αυτό οι «άριστοι», άρα θα λειτουργεί ως πρότυπο. Όμως στα πρότυπα σχολεία δεν είναι δυνατό να δοκιμάζονται νέες μέθοδοι, αφού αυτό προϋποθέτει μαθητές που δεν απέχουν πολύ από το μέσο όρο του συνόλου των μαθητών της χώρας. Από την άλλη, οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές που θα ασκούνται στα σχολεία αυτά επιβάλλεται να παρακολουθούν διδασκαλίες με εφαρμογή πρωτοποριακών μεθόδων σε όσο το δυνατόν πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα μαθητών, σε πραγματικές και όχι «ιδανικές» συνθήκες.

- Θεσμοθετείται, σε κεντρικό επίπεδο, ένα  πανίσχυρο 7μελές όργανο διοίκησης, η ΔΕΠΠΣ, που αποφασίζει για όλους και για όλα. Χαρακτηρίζει και αποχαρακτηρίζει τα ΠΠΣ, αποφασίζει για το είδος και τη μορφή των εξετάσεων εισαγωγής μαθητών, καθορίζει τον αριθμό των εισακτέων, αποφασίζει την κατ’ εξαίρεση εισαγωγή μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες, καθορίζει τα κριτήρια επιλογής διευθυντών και εκπαιδευτικών, επιλέγει τους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς, διορίζει, ως άλλο ΑΣΕΠ, τους διοικητικούς υπαλλήλους, προσλαμβάνει αναπληρωτές εκτός σειράς ενιαίου πίνακα, διοργανώνει μαθητικούς αγώνες και αξιολογεί, ως εξωτερικός αξιολογητής, το εκπαιδευτικό έργο. Μάλιστα, ενώ αποτελεί κυρίαρχο όργανο διοίκησης σχολικών μονάδων πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, η συμμετοχή σε αυτό εκπαιδευτικών από τις βαθμίδες αυτές είναι έως μηδενική. Και βέβαια ούτε λόγος για συνδικαλιστική εκπροσώπηση.

            Αντίθετα, ισχυρή είναι η εκπροσώπηση των αποφοίτων πειραματικών σχολείων (2 στα 7 μέλη), αδιακρίτως σπουδών και επαγγέλματος. Αλλά και σε επίπεδο σχολείου, οι σημαντικές αποφάσεις για τη λειτουργία του λαμβάνονται από 5μελές νέο όργανο διοίκησης, το ΕΕΣ, στο οποίο συμμετέχουν πάλι πανεπιστημιακοί, ο διευθυντής (όχι ο υποδιευθυντής), ένας σχολικός σύμβουλος και ένας εκπαιδευτικός-συντονιστής μαθημάτων, διορισμένοι και αυτοί από τη ΔΕΠΠΣ και την /τον Υπουργό. Ο σύλλογος των διδασκόντων υποβαθμίζεται. Η διοίκηση της εκπαίδευσης έχει αρκετά όργανα, δεν χρειάζεται και άλλα. Η ΔΕΠΠΣ και το ΕΕΣ δεν πρέπει να έχουν  διοικητικές αρμοδιότητες. Εφόσον συστηθούν θα έχουν μόνο την ευθύνη του επιστημονικού σχεδιασμού, της καθοδήγησης και της αξιολόγησης της εκπαιδευτικής έρευνας και της πειραματικής εφαρμογής προγραμμάτων, μεθόδων διδασκαλίας κλπ. 

- Επισημαίνουμε  κατηγορηματικά ότι  όλες οι υπηρεσιακές μεταβολές των εκπαιδευτικών όπως: επιλογή διευθυντών, υποδιευθυντών, επιλογή και τοποθέτηση εκπαιδευτικών στα πειραματικά σχολεία, μεταθέσεις, αποσπάσεις κλπ  θα πρέπει να γίνονται πάντα  από τα αρμόδια υπηρεσιακά συμβούλια. Τα συμβούλια αυτά εξ’ ορισμού, με τη συμμετοχή εκπροσώπων των εργαζομένων, διασφαλίζουν τη νομιμότητα, την αντικειμενική κρίση και την αξιοπιστία των αποφάσεων της διοίκησης.

Γ. Όσον αφορά τις προτεινόμενες αλλαγές για την απόκτηση απολυτηρίου Λυκείου σας καταθέτουμε τις απόψεις μας ως εξής:

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ εκφράζει την έντονη δυσφορία του για την τακτική του Υπουργείου Παιδείας να αναστατώνει τους μαθητές και τις μαθήτριες του λυκείου, λίγες μόνο ημέρες πριν την έναρξη των εξετάσεων, καθιερώνοντας  ουσιαστικά δύο τύπους απολυτηρίων: το ένα που θα αποκτιέται με ενδοσχολικές εξετάσεις και το άλλο που θα αποκτιέται με πανελλαδικές εξετάσεις.
Εκείνο που επιβάλλεται (υπό τις παρούσες συνθήκες) ως μόνη λύση είναι: για όλα τα παιδιά το απολυτήριο Λυκείου να αποκτιέται με ενδοσχολικές εξετάσεις και η επιλογή για την τριτοβάθμια εκπαίδευση να πραγματοποιείται μετά την αποφοίτηση από αυτό. Μόνο με αυτή τη διαδικασία θα αποδεσμευτεί πραγματικά το Λύκειο από την πρόσβαση στην επόμενη βαθμίδα και θα αποκτήσει τον αυτόνομο παιδευτικό του ρόλο.
Το ΔΣ της ΟΛΜΕ αποδοκιμάζει τη στάση, με την οποία η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αντιμετωπίζει τα εκπαιδευτικά ζητήματα. Χωρίς κανένα ουσιαστικό διάλογο με τους εκπαιδευτικούς φορείς, χωρίς καμιά επιστημονική και  εκπαιδευτική τεκμηρίωση από τους επίσημους φορείς της πολιτείας, όπως το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο και χωρίς συζήτηση στα υποτιθέμενα όργανα «κοινωνικού διαλόγου» όπως το ΕΣΥΠ-ΣΠΔΕ, το Υπουργείο Παιδείας  προωθεί την τελευταία στιγμή αλλαγές στο σύστημα των πανελλαδικών εξετάσεων. (απολυτήρια λυκείου, κατάργηση του 10% και  κατάργηση των μεταγραφών).
Απαιτούμε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να σταματήσει την τακτική  αιφνιδιασμού της εκπαιδευτικής κοινότητας και να αφουγκραστεί επιτέλους τις αγωνίες  των μαχόμενων εκπαιδευτικών αυτής της χώρας.

Τελευταία Ενημέρωση στις Παρασκευή, 15 Απρίλιος 2011 17:28