ΚΥΠΡΟΣ - ΛΟΥΚΕΤΟ ΣΤΑ ΠΑΡΑΝΟΜΑ ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ Εκτύπωση
( 2 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την 'Αννα Ειρήνη   
Τετάρτη, 16 Μάιος 2012 14:01


www.xenesglosses.eu

Αλλάζει τον νόμο με νέα πρόταση το Υπουργείο Παιδείας. Σε αποκλειστική συνέντευξή του στη «Σημερινή», ο Υπουργός Παιδείας Γιώργος Δημοσθένους αποκαλύπτει τις βασικές αλλαγές που θα επιφέρει η νέα πρόταση νόμου. Τοποθετείται, επίσης, για την παραβατικότητα στα σχολεία, τα πτυχία ανεργίας των Πανεπιστημίων, την Ιατρική Σχολή, τους αδιόριστους εκπαιδευτικούς και τα Μεταλυκειακά Τμήματα.

Αναχρονιστική θεωρείται η υφιστάμενη νομοθεσία που διέπει την ίδρυση και λειτουργία των Ιδιωτικών Φροντιστηρίων. Η νομοθεσία, που ισχύει από το μακρινό 1971, παρουσιάζει αρκετά κενά και παραλείψεις με αποτέλεσμα η παρανομία να ανθεί. Ο Συνδέσμος Φρονιστηρίων είχε, πρόσφατα, κάνει λόγο για πέραν των χίλιων παράνομων φροντιστηρίων, που αισχροκεδρούν σε βάρος των πολιτών. Την ίδια ώρα, το Υπουργείο Παιδείας δηλώνει αποφασιστικό για να επιφέρει ριζικές αλλαγές στον νόμο.

«Πρόκειται για μια νομοθεσία πεπαλαιωμένη και αναχρονιστική, που αντικατοπτρίζει τις εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανάγκες μιας άλλης εποχής. Μάλιστα, συγκεκριμένες πρόνοιές της ήταν και είναι πρακτικά μη εφαρμόσιμες», ανέφερε σε αποκλειστική συνέντευξή του στη «Σημερινή» ο Υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού Γιώργος Δημοσθένους.

«Δύσκολο να εκτιμηθεί η έκταση της παρανομίας»

Ο Σύνδεσμος Ιδιωτικών Φροντιστηρίων κάνει λόγο για την ύπαρξη πέραν των 1000 παράνομων φροντιστηρίων που αισχροκερδούν εις βάρος των πολιτών. Πώς το σχολιάζετε;
Όσον αφορά στον αριθμό που αναφέρετε, δεν μπορώ να τον επιβεβαιώσω ή να τον απορρίψω, αφού η διερεύνηση της παρανομίας και η συνακόλουθη δίωξη είναι μέχρι σήμερα αρμοδιότητα της αστυνομίας. Τονίζω όμως ότι όσες καταγγελίες φτάνουν στο υπουργείο, διαβιβάζονται άμεσα στην αστυνομία.

«Έτοιμη νέα πρόταση» Τι περιλαμβάνει η νέα πρόταση νόμου;

Η προτεινόμενη νομοθεσία είναι εναρμονισμένη με τις βασικές πρόνοιες της Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τις παρεχόμενες υπηρεσίες εσωτερικής αγοράς. Με την εναρμόνιση διασφαλίζεται η εξασφάλιση του πιστοποιητικού ίδρυσης και λειτουργίας ιδιωτικού φροντιστηρίου σε καθορισμένο χρονικό διάστημα, κατά το οποίο θα παρέχεται συνεχής ενημέρωση για την πορεία μελέτης της αίτησης του ιδιοκτήτη.

Επίσης, με την προτεινόμενη νομοθεσία, πέρα από τη δημιουργία Μητρώου Ιδιωτικών Φροντιστηρίων, θα δημιουργηθεί Μητρώο Διδακτικού Προσωπικού Ιδιωτικών Φροντιστηρίων. Περαιτέρω, προβλέπεται η δημοσιοποίηση, σε ετήσια βάση, των εγκεκριμένων Ιδιωτικών Φροντιστηρίων, ώστε να παρέχεται σωστή ενημέρωση των ενδιαφερόμενων γονιών.
Τέλος, αναβαθμίζεται σημαντικά η σύνθεση, ο ρόλος και οι αρμοδιότητες της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ιδιωτικών Φροντιστηρίων, με τρόπο ώστε να διασφαλίζεται ο απαιτούμενος έλεγχος, η εποπτεία και η επιθεώρηση των Ιδιωτικών Φροντιστηρίων.

Θεωρείτε ότι με την εφαρμογή της πρότασή σας δίνεται ένα τέλος στην παρανομία;

Είμαστε πεπεισμένοι ότι με τις αλλαγές που προτείνουμε θα αντιμετωπιστεί σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα, αφού προτείνουμε όπως η διερεύνηση και στοιχειοθέτηση μιας καταγγελίας γίνεται μελλοντικά και από το ίδιο το υπουργείο. Σκοπός μας ο εκσυγχρονισμός των προνοιών της υφιστάμενης νομοθεσίας. Ταυτόχρονα, στόχος της πρότασής μας είναι να διασφαλιστεί η ποιότητα των εκπαιδευτικών προγραμμάτων, η εργοδότηση προσοντούχου εκπαιδευτικού προσωπικού, η ασφάλεια της κτιριολογικής υποδομής, η διαφάνεια και αντικειμενικότητα όσον αφορά στη μελέτη των αιτήσεων, η συνεχόμενη ενημέρωση του κοινού για τα Ιδιωτικά Φροντιστήρια, καθώς επίσης και η έγκαιρη και άμεση παρέμβαση, τόσο της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ιδιωτικών Φροντιστηρίων όσο και του υπουργείου, σε καταγγελίες.

Προβλέπεται αύξηση των ελέγχων στα φρονιστήρια. Ως γνωστόν, οι αρμόδιοι λειτουργοί, σήμερα, είναι μόλις δύο;

Με την πρόταση που ετοιμάσαμε αναβαθμίζεται η σύνθεση, ο ρόλος και οι αρμοδιότητες της Συμβουλευτικής Επιτροπής Ιδιωτικών Φροντιστηρίων, ώστε να διασφαλίζεται ο απαιτούμενος έλεγχος, η εποπτεία και η επιθεώρησή τους. Επίσης, προβλέπεται η σύσταση Ειδικών Επιτροπών για τον έλεγχο, τη συμμόρφωση και επίβλεψη της τήρησης των προνοιών της νομοθεσίας, αλλά και για διερεύνηση καταγγελιών. Για την κάλυψη αυτών των προνοιών θα απαιτηθούν και πρόσθετοι λειτουργοί, είναι όμως πρόωρο στην παρούσα φάση να γίνει αναφορά σε αριθμούς, αφού προέχει ο διάλογος με τους εμπλεκόμενους φορείς.

Πιο αντικειμενική η δική μας πρόταση



Ο Σύνδεσμος Φροντιστηρίων έχει ετοιμάσει και καταθέσει στη Βουλή αντίστοιχη πρόταση. Θεωρείτε τη δική σας πιο αποτελεσματική;

Η πρόταση του ΥΠΠ στηρίζεται στις συζητήσεις και διαβουλεύσεις με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία 2 χρόνια, καθώς και στις δυσκολίες και αδυναμίες που είχαν εντοπιστεί στην υφιστάμενη νομοθεσία του 1971. Θεωρούμε ότι είναι πιο ολοκληρωμένη, πιο εναρμονισμένη με τις απαιτήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και πιο αντικειμενική.

Πότε αναμένεται η εφαρμογή της;

Έχουμε καθορίσει στις 21 Μαΐου ολοήμερη συνεδρίαση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, ώστε να γίνει το τελικό στάδιο της διαβούλευσης. Αμέσως μετά, το προτεινόμενο Νομοσχέδιο θα σταλεί στη Νομική Υπηρεσία, στο Υπουργικό Συμβούλιο για έγκριση και τελικά στη Βουλή για ψήφιση. Στόχος του υπουργείου είναι η εφαρμογή του Νομοσχεδίου με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.

700 χιλιάδες ευρώ για την παραβατικότητα



Εκπαιδευτικοί φορείς κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τα αυξανόμενα, όπως υποστηρίζουν, κρούσματα παραβατικότητας στα σχολεία. Ως υπουργείο συμμερίζεστε τις ανησυχίες τους;

Κατ’ αρχάς θα ήθελα να αναφέρω ότι η νεανική παραβατικότητα είναι ένα κοινωνικό φαινόμενο, το οποίο μεταφέρεται και στον χώρο σχολείων. Μας ανησυχεί κάθε φαινόμενο και κρούσμα παραβατικότητας όσο και η μορφή και η ένταση που παίρνουν κάποια από αυτά, τα οποία, αν και μεμονωμένα, μας δημιουργούν έντονο προβληματισμό. Δυστυχώς, ορισμένοι μαθητές ξεπερνούν κάθε ηθικό όριο και θέτουν σε κίνδυνο τους συμμαθητές τους. Δεν κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας, αυτή η ένταση μάς ανησυχεί πολύ.

Ποιοι είναι οι σχεδιασμοί σας για την πάταξη του φαινομένου;

Για την αντιμετώπιση του φαινομένου αυτού, το υπουργείο διαμόρφωσε κατά την τελευταία τριετία, για πρώτη φορά, ολοκληρωμένη και συνεκτική πολιτική, η οποία βασίστηκε στις εισηγήσεις επιστημονικής επιτροπής. Η πολιτική αυτή περιλαμβάνει σειρά μέτρων, τα οποία συζητήθηκαν και συμφωνήθηκαν με τους εμπλεκόμενους φορείς. Έτσι, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού διαμόρφωσε για πρώτη φορά εξειδικευμένες δομές για το θέμα της παραβατικότητας.

Δημιουργήθηκε Παρατηρητήριο για τη Βία στο υπουργείο, το οποίο παρακολουθεί επιστημονικά την παραβατικότητα στα σχολεία μας, δημιουργήθηκε η Ομάδα Άμεσης Παρέμβασης, που παρακολουθεί τις σοβαρές περιπτώσεις παραβατικότητας, βοηθώντας τα σχολεία να αναπτύσσουν σχέδια δράσης για την πρόληψη και αντιμετώπιση του φαινομένου. Επίσης, λειτουργεί η διατμηματική Συντονιστική Επιτροπή Αγωγής Υγείας και Πολιτότητας, που εποπτεύει γενικότερα την πολιτική πρόληψης του υπουργείου και η οποία διαχειρίζεται το κονδύλι αντιναρκωτικής αγωγής και αγωγής υγείας, μέσα από το οποίο επιχορηγούνται δράσεις πρόληψης που εφαρμόζονται στα σχολεία.

Θα ήθελα να αναφέρω σε αυτό το σημείο ότι πέρσι οι επιχορηγήσεις έφτασαν περίπου τις 700 χιλιάδες ευρώ, προσφέροντας μεταξύ άλλων σε κάποια σχολεία αίθουσες ψυχαγωγίας, βοήθεια για να δημιουργήσουν σχολικό ραδιόφωνο ή ομίλους διαφόρων θεμάτων, χορηγία για αγορά εξοπλισμού που χρειάζονταν για να αποκτήσουν διεξόδους τα παιδιά. Επίσης, εφαρμόστηκε ο θεσμός του Υπεύθυνου Τμήματος σε όλες τις τάξεις της δημοτικής και της μέσης εκπαίδευσης, επεκτάθηκαν οι Ζώνες Εκπαιδυτικής Προτεραιότητας και τα Ανοιχτά Σχολεία και διευρύνθηκαν τα προγράμματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

Τέλος, το σημαντικότερο μέτρο που λήφθηκε, και το οποίο ευελπιστούμε ότι σταδιακά θα οδηγήσει στη βελτίωση της κατάστασης, το οποίο αφορά όλους τους μαθητές, είναι η εισαγωγή του μαθήματος της Αγωγής Υγείας σε όλες τις τάξεις.

Ένα από τα πιλοτικά προγράμματα που βρίσκονται σε εξέλιξη αφορά τη συντονισμένη δράση, σε 11 σχολεία, του τριπτύχου: Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι, Σύμβουλοι Καθηγητές και Κοινωνικοί Λειτουργοί. Ποιες οι εντυπώσεις σας;

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα που εφαρμόζουμε σε συνεργασία με το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Οι πρώτες εντυπώσεις είναι πολύ θετικές, ωστόσο θα αναμένουμε τα αποτελέσματα της επιστημονικής αξιολόγησής του, για να εξετάσουμε την εφαρμογή του σε παγκύπρια βάση. Ταυτόχρονα, θα ήθελα να σημειώσω ότι πέρσι αυξήθηκε κατά 25% περίπου ο αριθμός των Εκπαιδευτικών Ψυχολόγων, καθώς επίσης και ο αριθμός των Καθηγητών Συμβουλευτικής και Επαγγελματικής Αγωγής.

Τα πτυχία ανεργίας και οι ευθύνες των Πανεπιστημίων



Ποια τα αποτελέσματα της χαρτογράφησης που διενήργησε το υπουργείο σχετικά με τους κλάδους σπουδών των Πανεπιστημίων;

Μετά την ανάληψη των καθηκόντων μου, ζήτησα από την αρμόδια Διεύθυνση του υπουργείου να προβεί σε μια χαρτογράφηση του τοπίου της Ανώτατης Εκπαίδευσης στην Κύπρο, σχετικά με τους κλάδους σπουδών που προσφέρουν τα Πανεπιστήμια και την κατανομή των φοιτητών σ’ αυτούς. Ένα πρώτο αποτέλεσμα, πολύ θετικό θα έλεγα, αποτελεί το γεγονός ότι υπάρχει μια νέα πραγματικότητα στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, αφού τα πανεπιστήμιά μας προσφέρουν ένα ευρύτατο φάσμα σπουδών, το οποίο καλύπτει πάρα πολλούς τομείς, τους οποίους, αν ήθελε πριν από λίγα χρόνια να σπουδάσει κανείς, θα έπρεπε να μεταβεί υποχρεωτικά στο εξωτερικό.

Ταυτόχρονα, όμως, είναι εμφανές ότι υπάρχει μια μεγάλη συγκέντρωση φοιτητών σε ορισμένους κλάδους σπουδών, όπως για παράδειγμα εκείνους που οδηγούν στον διορισμό στην εκπαίδευση, στους οποίους έχει επέλθει κορεσμός, λαμβάνοντας υπόψη τις χιλιάδες των αποφοίτων από τους κλάδους αυτούς που είναι εγγεγραμμένοι στους καταλόγους διοριστέων.

Η Επιτροπή Παιδείας κατηγόρησε τα Πανεπιστήμια ότι παραδίδουν πτυχία ανεργίας στους νέους. Πώς το σχολιάζετε;

Θεωρώ ότι η δήλωση που αναφέρετε ενέχει το στοιχείο της υπερβολής. Παρ’ όλα αυτά, είναι γεγονός ότι τα Πανεπιστήμιά μας θα πρέπει να εξετάζουν διαρκώς τα προγράμματα σπουδών που προσφέρουν, με γνώμονα, όχι ασφαλώς τον μοναδικό, το πώς διαμορφώνεται η αγορά εργασίας. Ο ρόλος των Πανεπιστημίων ασφαλώς δεν περιορίζεται στη σύνδεση και εξυπηρέτηση της υφιστάμενης αγοράς εργασίας, αλλά η προσφορά μιας ολοκληρωμένης και ποιοτικής μόρφωσης στους φοιτητές, καθώς επίσης και η διενέργεια επιστημονικής έρευνας υψηλού επιπέδου.

Εκείνο το οποίο νομίζω ότι θα πρέπει να επανεξετάσουν, είναι η προσφορά μεγάλου αριθμού θέσεων σε κλάδους που είναι γνωστό ότι δεν θα υπάρχει αντίστοιχη ζήτηση τα επόμενα χρόνια. Για τον σκοπό αυτό, θα πρέπει να παρακολουθούν τις εξελίξεις και να ανιχνεύουν τις τάσεις όχι μόνο σε τοπικό, αλλά σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, να εξετάζουν την εισαγωγή νέων και να επανεξετάζουν τα υφιστάμενα προγράμματα που προσφέρουν, όχι για να προσαρμοστούν στη σημερινή αγορά εργασίας αλλά για να διαμορφώσουν την οικονομία και αγορά εργασίας του μέλλοντος.

Προτεραιότητα στους αδιόριστους



Ένα θέμα που βρίσκεται στην επικαιρότητα, αφορά τον τρόπο επιλογής εκπαιδευτικών στα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης. Ποιοι οι χειρισμοί σας επί του θέματος;

Πριν από λίγες μέρες το υπουργείο κατέληξε σε συμφωνία με τους εκπροσώπους των αδιόριστων. Η πρόταση που ετοιμάζουμε, αναμένεται να δημιουργήσει έναν πιο δίκαιο και διαφανή τρόπο επιλογής εκπαιδευτικών στα ΚΙΕ. Θα δίδεται, πλέον, προτεραιότητα στους αδιόριστους εκπαιδευτικούς, λαμβάνοντας υπόψη την ανεργία που πλήττει τους νέους επιστήμονες τη σημερινή περίοδο της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης. Ξεκαθαρίζω, όμως, ότι σημαντικό ρόλο θα συνεχίσουν να έχουν οι διορισμένοι καθηγητές στα ΚΙΕ, οι οποίοι με την εμπειρία τους είναι απαραίτητοι, ιδιαίτερα για τα προγράμματα που προσφέρονται για την προετοιμασία των μαθητών για τις παγκύπριες εξετάσεις.

Η ΟΕΛΜΕΚ διαμαρτυρήθηκε έντονα για τη μη συμμετοχή της στον κοινωνικό διάλογο;

Πρόκειται, προφανώς, για παρεξήγηση καθώς η συνάντηση με τους αδιόριστους έγινε αποκλειστικά για τα εργασιακά ζητήματα που αφορούν αυτήν τη μερίδα των απασχολούμενων στα ΚΙΕ και όχι τους διορισμένους καθηγητές που εκπροσωπεί η ΟΕΛΜΕΚ. Θέλω όμως να τονίσω με έμφαση ότι στον διάλογο που έχει ήδη ξεκινήσει για τη διαχείριση και το μέλλον των ΚΙΕ θα συμμετέχουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, συμπεριλαμβανομένων των εκπαιδευτικών οργανώσεων που έχουν σημαντικό ρόλο να διαδραματίσουν.
Του Κλεόπα Στυλιανού

Η ΣΗΜΕΡΙΝΗ

 

Τελευταία Ενημέρωση στις Τετάρτη, 16 Μάιος 2012 20:41