ΚΥΠΡΟΣ - ΤΑ "ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ" ΠΑΡΑΠΤΩΜΑΤΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Σάββατο, 11 Φεβρουάριος 2012 18:53

ΦΙΛΕΛΕΥΘΕΡΟΣ

Στολή, κινητά, αργοπορημένη προσέλευση, ανάρμοστη συμπεριφορά και κάπνισμα

Τα «δημοφιλέστερα» παραπτώματα των μαθητών

Λευκωσία: Δεκαπέντε παιδαγωγικά μέτρα, ή αλλιώς ποινές, για τα 24 παραπτώματα που πιθανόν να διαπράξουν οι μαθητές, περιλαμβάνει το άρθρο 17 των κανονισμών λειτουργίας των δημοσίων σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης. Εφτά χρόνια μετά την ψήφιση της σχετικής νομοθεσίας, ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, θέτει επιτακτικά θέμα αξιολόγησης των κανονισμών. Εκφράζει την άποψη ότι με την εφαρμογή τους έχει επέλθει, σταδιακά, μια χαλαρότητα σε ό,τι αφορά στα θέματα πειθαρχίας στους σχολικούς χώρους, αφήνοντας να νοηθεί ότι πρέπει να γίνουν αυστηρότεροι.

Ερωτηθείς ποια είναι τα πιο συνηθισμένα παραπτώματα των μαθητών, ο κ. Ταλιαδώρος εξηγεί πως έχουν να κάνουν κυρίως, με τη στολή, την αργοπορημένη προσέλευση ειδικά κατά την πρώτη διδακτική περίοδο, με τη χρήση κινητών τηλεφώνων, αλλά και με θέματα ανάρμοστης συμπεριφοράς είτε προς συμμαθητές τους είτε προς εκπαιδευτικούς. Ακόμα ένα παράπτωμα που προσθέτει στη λίστα με τα «δημοφιλέστερα», είναι αυτό του καπνίσματος, σημειώνοντας πως είναι γνωστό σε όλους ότι δεν είναι λίγοι οι σημερινοί έφηβοι που καπνίζουν, ακόμα και στο σχολείο.

Αναφερόμενος στο θέμα της μαθητικής στολής και εμφάνισης και των αλλαγών που έχουν επέλθει κατά τα τελευταία χρόνια, ο πρόεδρος των καθηγητών σημειώνει ότι «εκ των πραγμάτων, αφού εξακολουθούν να υπάρχουν κανονισμοί για τη στολή, οι εκπαιδευτικοί είναι υποχρεωμένοι να τους τηρούν». Παραδέχεται, την ίδια ώρα, ότι υπάρχει περισσότερη ανοχή από ό,τι παλαιότερα, καθώς στα πιο πολλά σχολεία οι καθηγητές έπαψαν να ασχολούνται -σε μεγάλο βαθμό- με ζητήματα εμφάνισης. Τα αδικήματα που χτυπάνε τις ευαίσθητες χορδές των διδασκόντων, φαίνεται πως είναι αυτά τα οποία έχουν να κάνουν με παραβατικές συμπεριφορές. «Οι καθηγητικοί σύλλογοι είναι ιδιαίτερα ευαίσθητοι σε θέματα που δηλώνουν ασέβεια προς τον εκπαιδευτικό», απαντά ο κ. Ταλιαδώρος, στο ερώτημα πότε δείχνουν λιγότερη επιείκεια. Σύμφωνα με τον ίδιο, η ανάρμοστη συμπεριφορά ανατρέπει το σχολικό περιβάλλον και επηρεάζει δυσμενώς τις σχέσεις εκπαιδευτικών και εκπαιδευομένων. Συμπληρώνει δε, ότι «υπάρχουν ακραίες συμπεριφορές που δεν μπορούν να περνούν απαρατήρητες» και κατ’ επέκταση οι μαθητές πρέπει να τιμωρούνται. Διευκρινίζει, βέβαια, ότι εκεί όπου παρουσιάζονται τα σοβαρότερα προβλήματα συνήθως κρύβονται και τα μεγαλύτερα κοινωνικά δράματα.

Χαρακτηριστικό ένα πρόσφατο παράδειγμα, συνεχίζει, όπου ένας έφηβος έτρεχε από πίσω έναν εκπαιδευτικό για να τον χτυπήσει. «Το παιδί αυτό παίρνει ψυχοφάρμακα», εξηγεί ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ.

Κληθείς να σχολιάσει εάν οι εκπαιδευτικοί αναγνωρίζουν ή καταγράφουν περιπτώσεις μαθητών που κάνουν χρήση ναρκωτικών, λέει πως «σε ευρεία κλίμακα όχι, μεμονωμένα όμως ναι». Όπως σημειώνει, έχουν υπάρξει περιστατικά που ορισμένα παιδιά συμπεριφέρονται περίεργα μέσα στις τάξεις «λες και είτε έχουν ξενυχτήσει και δεν έχουν κοιμηθεί καθόλου, είτε βρίσκονται υπό την επήρεια ναρκωτικών». Οι περιπτώσεις αυτές, αναφέρονται στον σύμβουλο του σχολείου.

Ως προς το μέλλον των κανονισμών λειτουργίας των σχολείων οι οποίοι ψηφίστηκαν από τη Βουλή το 2005, ο κ. Ταλιαδώρος υπογραμμίζει πως «θέση της ΟΕΛΜΕΚ είναι ότι πρέπει να προχωρήσουμε σε αξιολόγησή τους, για να γίνουν οι απαραίτητες βελτιωτικές κινήσεις», προσθέτοντας ότι η αξιολόγηση μπορεί να στηριχθεί στις εκθέσεις που ετοιμάζουν τα σχολεία, όπου καταγράφονται τα παραπτώματα κάθε έτους. Υποδεικνύει ότι το θέμα της πειθαρχίας στο σχολείο σχετίζεται άμεσα και με την εκπαιδευτική πράξη, υποστηρίζοντας ότι με τους συγκεκριμένους κανονισμούς «παρατηρείται μια χαλαρότητα». Κατά τον ίδιο, δεν εξυπηρετούν ένα σημαντικό στόχο: να γνωρίσουν οι μαθητές τα όρια τους.

Παιδαγωγικά Μέτρα

1. Παιδαγωγικός διάλογος.
2. Παρατήρηση.
3. Επίπληξη.
4. Κοινή γραπτή συμφωνία μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή, με την οποία ο μαθητής δεσμεύεται ότι δε θα επαναλάβει το παράπτωμα και ότι θα τηρεί εφεξής τους κανονισμούς.
5. Επίπληξη με γραπτή τεκμηριωμένη ενημέρωση του γονιού.
6. Αποβολή από την τάξη και παραπομπή στη διεύθυνση.
7. Αποζημίωση για φθορά περιουσίας του σχολείου.
8. Εκτέλεση κοινωφελούς σχολικής εργασίας που θα στοχεύει κυρίως στην αξιοποίηση των ικανοτήτων/ δεξιοτήτων του μαθητή προς όφελος της σχολικής κοινότητας.
9. Αποβολή ώς δυο ημέρες.
10. Γραπτή προειδοποίηση με κοινοποίηση προς τους γονείς για αλλαγή τμήματος.
11. Αλλαγή τμήματος (γίνεται μόνο μια φορά).
12. Αποβολή από μια έως τέσσερις ημέρες.
13. Αποβολή από μια έως έξι ημέρες.
14. Αποβολή από μια έως οκτώ ημέρες.
15. Αποβολή διά παντός από το σχολείο στο οποίο φοιτά, με δικαίωμα εγγραφής σε άλλο σχολείο.

Ο πίνακας των αδικημάτων

Με την ψήφιση των σχετικών κανονισμών το 2005, καθορίστηκαν για πρώτη φορά οι πράξεις και συμπεριφορές των μαθητών που αποτελούν παράπτωμα καθώς και οι ποινές που επισύρει καθένα από αυτά:

1. Συστηματική καθυστέρηση προσέλευσης στην τάξη.
2. Απουσία από μάθημα ή σχολική εκδήλωση χωρίς άδεια.
3. Αποχώρηση από το σχολείο ή σχολική εκδήλωση χωρίς άδεια.
4. Έξοδος από το σχολικό χώρο χωρίς άδεια.
5. Ψευδείς δηλώσεις, παραποίηση ή καταστροφή σχολικών εγγράφων.
6. Παρά τις συστάσεις, συστηματική παρέκκλιση από τους κανονισμούς για ευπρεπή εμφάνιση.
7. Παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής μαθήματος ή άλλων σχολικών εκδηλώσεων.
8. Κινητά τηλέφωνα: α) Παρουσία κινητού τηλεφώνου εκτός ώρας διαλείμματος, β) ενεργοποίηση κινητού τηλεφώνου εκτός ώρα διαλείμματος, γ) χρήση κινητού τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της ημέρας, εκτός ώρας διαλείμματος και δ) παραβίαση προσωπικών δεδομένων με τη χρήση κινητού τηλεφώνου.
9. Κυκλοφορία με μηχανοκίνητο όχημα στο σχολικό χώρο σε ώρα λειτουργίας του σχολείου, πλην της προσέλευσης και αποχώρησης.
10. Χρήση ιδιωτικού μεταφορικού μέσου σε εκδρομή ή άλλη σχολική εκδήλωση σε εργάσιμο χρόνο.
11. Αδικαιολόγητη συναναστροφή με εξωσχολικούς κατά τη διάρκεια λειτουργίας του σχολείου χωρίς άδεια.
12. Κάπνισμα και χρήση οινοπνευματωδών ποτών στο σχολικό χώρο ή σε σχολικές εκδηλώσεις.
13. Κλοπή/απόπειρα κλοπής εντός ή εκτός του σχολικού χώρου.
14. Αναγραφή υβριστικών/ προσβλητικών ή άλλων συνθημάτων.
15. Κακόβουλη ζημιά περιουσίας εντός ή εκτός του σχολικού χώρου.
16. Διάρρηξη ή απόπειρα διάρρηξης.
17. Εμπρησμός ή απόπειρα εμπρησμού.
18. Κατοχή και μεταφορά επικίνδυνων αντικειμένων στο σχολικό χώρο ή σε σχολικές εκδηλώσεις.
19. Υβριστική συμπεριφορά και ή λεκτική βία.
20. Σεξουαλική παρενόχληση.
21. Εκφοβιστική και απειλητική συμπεριφορά.
22. Σωματική βία με ή χωρίς αντικείμενο.
23. Σωματική βία σεξουαλικής φύσεως.
24. Παράνομη κατοχή, χρήση, εμπορία, διακίνηση ναρκωτικών φαρμάκων, ψυχοτρόπων ουσιών, εκτός αν χρησιμοποιούνται αποδεδειγμένα με ιατρική συνταγή.