ΠΑΓΚΥΠΡΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ: ΣΚΕΨΕΙΣ ΜΙΑΣ ΤΕΛΕΙΟΦΟΙΤΗΣ ΜΑΘΗΤΡΙΑΣ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την el.pi.   
Σάββατο, 11 Ιούνιος 2011 08:19

dictyo.gr

Με τη λήξη των Παγκυπρίων Εξετάσεων, νιώθω την ανάγκη ως τελειόφοιτη μαθήτρια, να προβώ σ' έναν απολογισμό για τη φετινή χρονιά. Τα τελευταία χρόνια η ύλη των μαθημάτων για τις Παγκύπριες Εξετάσεις έχει αρκετά υψηλό βαθμό δυσκολίας, στον οποίο όλοι οι μαθητές -άριστοι, μέτριοι, αδύνατοι- καλούνται να αντεπεξέλθουν. Ιδιαίτερα το μάθημα των Νέων Ελληνικών, στόχο έχει, όχι απλώς να παρέχει στους μαθητές στεγνές γνώσεις, αλλά και να καλλιεργήσει το ψυχικό τους περιεχόμενο και την κριτική τους σκέψη.

 

Τελικά, όμως, δεν μπορώ να καταλάβω με ποιο σκεπτικό οι θεματοθέτες των Νέων Ελληνικών κατέληξαν στο συγκεκριμένο ανούσιο και μονόπλευρο γραπτό. Και αυτό γιατί, από τη μια, θα δοθεί η ευκαιρία στους αδύνατους μαθητές να επιτύχουν, από την άλλη, όμως, δεν θα διαφανεί η αξία των μαθητών που δούλευαν καθ' όλην τη διάρκεια της χρονιάς και ούτε θα επιβραβευθεί ο κόπος τους.

Γιατί, δηλαδή, το φετινό γραπτό των Νέων Ελληνικών να περιορίζεται μόνο σε δύο ποιητές και σε δύο θεματικούς κύκλους, οι οποίοι εξαντλήθηκαν τις δύο προηγούμενες χρονιές; Ατυχέστατη η επιλογή, αφού η ευρεία ύλη των Νέων Ελληνικών προσφερόταν για ερωτήσεις στη λογοτεχνία με βαθύτερο νοηματικό άξονα που χρήζουν ανάλυσης και περαιτέρω ανάπτυξης, ώστε να διαφανεί η κριτική σκέψη των μαθητών, αλλά και η ικανότητά τους να αναπτύσσουν σύνθετες ερωτήσεις, αποδεικνύοντας έτσι αν έχουν αφομοιώσει τα όσα διδάχτηκαν μια ολόκληρη χρονιά ή όχι.

Όσον αφορά στο άγνωστο κείμενο, παρμένο από την Greenpeace, εγώ προσωπικά σκεφτόμουν πόσες από τις ασήμαντες λεπτομέρειές του έπρεπε να περιλάβω σε μια περίληψη 120 λέξεων. Ας σημειωθεί εδώ ότι το υλικό που παρέχεται στους μαθητές από το Υπουργείο Παιδείας σχετικά με τη συγγραφή περίληψης, τονίζει ότι σε μια περίληψη πρέπει να αποφεύγονται οι λεπτομέρειες, τα στατιστικά στοιχεία, οι έρευνες και τα σχόλια. Όλα αυτά, όμως, αποτελούσαν συνολικά το άγνωστο κείμενο του γραπτού που επιπλέον επαναλάμβανε συνέχεια το ίδιο και το ίδιο πράγμα. Άρα εμείς ως μαθητές τι έπρεπε να κάνουμε τη δεδομένη στιγμή;

Ένα άλλο σημείο του γραπτού που θα ήθελα να θίξω, είναι αυτό του λογοτεχνικού βιβλίου. Στο σχολείο μελετήσαμε διεξοδικά το λογοτεχνικό βιβλίο, απαντώντας σε ερωτήσεις απλές, σύνθετες, αλλά και σε συνδυασμό με τη λογοτεχνία, ακολουθώντας το αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας. Γιατί, λοιπόν, να έρθουμε αντιμέτωποι με δύο ερωτήσεις που κατά κύριο λόγο η απάντησή τους ήταν βασισμένη σε μια στείρα αντιγραφή από το απόσπασμα και δεν μας δόθηκε η ευκαιρία να αναπτύξουμε μιαν απάντηση βασισμένη σε όσα μάθαμε ολόκληρη τη χρονιά;

Αντλώντας στοιχεία από το αξιόλογο άρθρο της φιλολόγου Ιφιγένειας Κάιζερ αλλά και από την απάντηση που της δόθηκε από ομάδα βαθμολογητών, τολμώ να συμφωνήσω πως, δυστυχώς, το γραπτό των Νέων Ελληνικών υποτίμησε εμάς τους ίδιους τους μαθητές, θέλοντας δήθεν να μας βοηθήσει, αφού δεν αξιοποιήθηκαν καθόλου οι γνώσεις μας, υποτίμησε τους καθηγητές μας οι οποίοι δούλεψαν σκληρά όχι μόνο για να μας μεταδώσουν αυτές τις γνώσεις, αλλά και για να μας αναπτύξουν την κριτική μας σκέψη, αλλά και τις Παγκύπριες Εξετάσεις που έχουν στόχο, κατ' εμένα, όχι απλώς να μας ανοίξουν το δρόμο για κάποιο πανεπιστήμιο, αλλά να καθρεφτίσουν την εκπαιδευτική πορεία του μαθητή στο σύνολό της και να ολοκληρώσουν μια ολόκληρη πορεία γνώσεων.

Τέλος, θέλω να προσθέσω πως απογοητευμένοι από το φετινό γραπτό δεν είναι μόνο οι καθηγητές των φροντιστηρίων, όπως υποστηρίχθηκε. Βγαίνοντας από την εξέταση άκουσα παράπονα γονιών, συμμαθητών μου, καθηγητών αλλά και φοιτητών του Πανεπιστημίου Κύπρου ως προς την ευτελή παρουσία του γραπτού. Εγώ, ως μαθήτρια που δεν εξυπηρετώ καμιά σκοπιμότητα, ούτε έχω να κερδίσω ή να χάσω κάτι, παραθέτω τις απόψεις μου σχετικά με το θέμα, με το δικαίωμα της ελεύθερης άποψης.

Ν.Γ.

Τελειόφοιτη Μαθήτρια