ΑΛΛΟΔΑΠΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΜΕΝΟΥΝ ΠΙΣΩ Εκτύπωση
( 0 Votes )
Συντάχθηκε απο τον/την administrator   
Τετάρτη, 11 Ιανουάριος 2012 22:17

Αλλοδαποί μαθητές μένουν πίσω

Καθημερινή 11-01-2012 
Της Λινας Γιανναρου

«Με φοβίζει να γυρίσω στην Αλβανία, επειδή ο πατέρας μου δεν βρίσκει δουλειά». «Αν δεν βρω δουλειά, θα πάω στην πατρίδα μου να δουλέψω στα χωράφια».

«Εγώ φοβάμαι ότι δεν θα σπουδάσω». «Εγώ φοβάμαι τον θάνατο». «Εγώ φοβάμαι ότι δεν θα μάθω καλά ελληνικά». «Ενας φόβος μου είναι να μη γίνω αστρονόμος». Οι μύχιοι φόβοι των μαθητών της Στ΄ τάξης του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθήνας, ενός σχολείου με αυξημένο ποσοστό μεταναστών, αποτυπώθηκαν στο βίντεο «Μη φοβάσαι, μίλα», που βραβεύτηκε από τον Συνήγορο του Παιδιού.

Οι ραγδαίες αλλαγές που συντελούνται στον πλανήτη αποτυπώνονται με τον πιο γλαφυρό τρόπο στα σχολεία. Η αναλογία των μεταναστών στα σχολεία είναι σήμερα πέντε φορές μεγαλύτερη σε σχέση με δέκα χρόνια πριν, σύμφωνα με έρευνα του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ. Σε Ελλάδα, Ιταλία Καναδά, το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών αυξήθηκε από 3 - 5 ποσοστιαίες μονάδες από το 2000 ώς σήμερα, ξεπερνώντας στη χώρα μας το 10%, στην Ιταλία το 5% και στον Καναδά το 25%.

Σύμφωνα με στοιχεία του υπ. Παιδείας, το ποσοστό των αλλοδαπών μαθητών αγγίζει το 14% στα σχολεία της Αττικής, με την αναλογία να κυμαίνεται από 5,4% έως 83,74% αναλόγως την περιοχή. Ομως, όπως επισημαίνουν οι ειδικοί, είναι τα ποιοτικά στοιχεία που σκιαγραφούν ακριβέστερα την εικόνα. Σύμφωνα με την έρευνα PISA, μολονότι οι επιδόσεις των αλλοδαπών μαθητών εξακολουθούν να υπολείπονται κατά 40 βαθμούς κατά μέσο όρο, το χάσμα αρχίζει να μειώνεται. Μέσα στην τελευταία δεκαετία, χώρες όπως το Βέλγιο, η Ελβετία, η Γερμανία και η Νέα Ζηλανδία έχουν καταφέρει να μειώσουν αισθητά τη διαφορά στην απόδοση των μαθητών. Σε χώρες όπως η Αυστραλία και ο Καναδάς, οι αλλοδαποί μαθητές αποδίδουν σήμερα εξίσου καλά ή και καλύτερα από τους ντόπιους συμμαθητές τους, γεγονός που αποδεικνύει ότι με τις κατάλληλες πολιτικές, τα εκπαιδευτικά συστήματα συμβάλλουν καταλυτικά στην πρόοδο των μαθητών-μεταναστών και βοηθούν στην ένταξή τους στην κοινωνία.

Πέρα από πρωτοβουλίες όπως η δημιουργία του παραπάνω βίντεο, οι προσπάθειες για μείωση του χάσματος μεταξύ των επιδόσεων των μαθητών στα ελληνικά σχολεία δεν έχουν αποδώσει καρπούς. Οι τάξεις υποδοχής, τα φροντιστηριακά τμήματα και οι ζώνες εκπαιδευτικής προτεραιότητας δεν έχουν αντιμετωπίσει το πρόβλημα, με αποτέλεσμα οι ντόπιοι μαθητές να συνεχίζουν να αποδίδουν σημαντικά καλύτερα (κατά 60 βαθμούς, σύμφωνα με την κλίμακα του ΟΟΣΑ, δηλαδή 20 βαθμούς άνω του μ. ο.) και να δημιουργούνται δυσλειτουργίες στις τάξεις. Δεν είναι τυχαίο ότι και φέτος γονείς κατέθεσαν εικονικά έγγραφα προκειμένου το παιδί τους να εγγραφεί σε σχολείο με μικρότερο αριθμό αλλοδαπών μαθητών, με την εκπαιδευτική κοινότητα να κλείνει τα μάτια.